Edukacja

  • 22 czerwca 2023
  • wyświetleń: 489

Jak mierzyć wyniki kształcenia dziecka podczas edukacji domowej?

Materiał partnera:

Z roku na rok edukacja domowa staje się coraz popularniejszą alternatywną formą edukacji dzieci. Sukces szkoły w chmurze udowadnia, że jest to forma równie, a czasem nawet bardziej, atrakcyjna, co klasyczna nauka w szkole. Pewne jest, że edukacja domowa na stałe zagości w Polsce jako wyjątkowy sposób na przejście procesu edukacji szkolnej. W jaki sposób upewnić się, że działa ona poprawnie? Oto sposoby na pomiar wyników kształcenia dziecka podczas edukacji domowej.

edukacja w domu


Czym jest pomiar dydaktyczny?



Pomiar dydaktyczny to nic innego jak mierzenie osiągnięć edukacyjnych ucznia przy pomocy symboli o przypisanych wartościach - w polskim systemie szkolnictwa są to oceny liczbowe od 1 do 6. Chociaż możemy nie wiedzieć, jakie są narzędzia pomiaru dydaktycznego w szkole, to z pewnością spotkaliśmy się z nimi nie raz. Owe narzędzia to testy sprawdzające wiedzę ucznia, najczęściej przyjmują formę kartkówki bądź sprawdzianu. Jednym z powodów, który zachęca rodziców i ich dzieci do podjęcia się edukacji domowej jest rezygnacja ze standardowego pomiaru wyników kształcenia. Kartkówki i prace klasowe to nieodzowny element szkolnych realiów, od lat dzielący rodziców i nauczycieli na obozy popierające i przeciwne konceptowi przeprowadzania sprawdzianów. Dzieci uczące się w domu nie muszą jednak trzymać się tego tradycyjnego formatu - to od decyzji rodziców zależy, czy ich wiedza będzie w jakiś sposób sprawdzana. Nie są również rozliczane z ocen jednostkowych, jak to zwykle bywa w tradycyjnej szkole. Jedyną obowiązkową formą pomiaru wiedzy ucznia w edukacji domowej jest egzamin, do którego dziecko musi przystąpić w placówce stacjonarnej na końcu każdego semestru. Kiedy jednak rezygnujemy ze standardowych form pomiaru dydaktycznego nieco ciężej nam mieć pewność, czy dziecko rzeczywiście nadąża z materiałem i będzie gotowe do napisania śródrocznego lub rocznego egzaminu.

Jak mierzyć wyniki w edukacji domowej?



Na przestrzeni lat powstawały różne formy mierzenia wyników kształcenia ucznia, choćby pomiar dydaktyczny wg Wasyluka czy wg Niemierko. Nie zawsze musi się on opierać bezpośrednio na ocenach liczbowych: ich skala pomaga w łatwy sposób ogólnikowo poznać kompetencje ucznia z danej porcji materiału oraz porównać je z wynikami innych, ale nie sprawdza się tak dobrze w pokazaniu, co dokładnie uczeń umie, a nad czym musi jeszcze popracować. Aspekt porównawczy ocen jest więc w edukacji domowej kompletnie niepotrzebny - jedną z jej zalet jest właśnie to, że nie opiera się no ciągłem kompetycji między dziećmi i szukaniu walidacji poprzez bycie lepszym od innych. Zamiast tego w edukacji domowej najlepiej oprzeć się na metodzie ewaluacji. Ewaluacja ma na celu zebranie i interpretację danych na temat efektów nauki w celu przebadania umiejętności ucznia i podjęcia decyzji, co robić dalej. Poprzez odgórne ustalenie celów i następne przeanalizowanie, czy dziecko je spełnia - na przykład poprzez sprawdzenie napisanej przez niego pracy bądź test z danej porcji materiałów - możemy, zamiast sprowadzać go jedynie do oceny liczbowej, dokładne sprawdzić, które elementy materiału udało się już opanować, a które jeszcze nie.